+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: درز انقطاع

  1. #1
    محمد یزدی
    Guest محمد یزدی آواتار ها

    درز انقطاع

    برگرفته از وبلاگ نوید عمران
    http://navidomran.blogfa.com

    درز انقطاع: براي جلوگيري از خسارت و كاهش خرابي ناشي از ضربه ساختمانهاي مجاور به يكديگر ، بويژه در زمان وقوع زلزله ، ساختمانهايي كه داراي ارتفاع بيش از 12 متر يا داراي بيش از 4 طبقه هستند ، بايد به وسيله درز انقطاع از ساختمانهاي مجاور جدا شوند ؛ همچنين حداقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر 100/1 ارتفاع آن تراز از روي شالوده است . اين فاصله را مي توان در محلهاي لازم با مصالح كم مقاومت كه در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آساني مصالح مزبور خرد مي شوند ، پر كرد.

    درز انبساط: براي جلو گيري از خراب هاي ناشي از انبساط وانقباض ساختمان بر اثر تغيير در جه حرارت محيطخارج يا جلو گيري از انتقال بارساختمان قديمي مجاور به ساختماني كه جديد احداث مي شود ، همچنين در مواردي كهساختمان بزرگ است واز چند بلوك متصل به هم تشكيل مي شود ، بايد به كار بردن درزانبساط در محل مناسب پيش بيني شود . حد اقل فاصله اي از ساختمان با اجزاي ساختمانيكه بايد در آن درز انبساط پيش بيني شود به نوع ساختمان ، تعداد ظبقات ، مصالح مصرفيو آب وهواي محل احداث بستگي دارد . بنابراين بايد با مطا لعه كافي محل اندازه آن رامهندس طراح تعيين كند . براي پوشاندن و پركردن فواصل درز انبساط از موادي كه قابليتارتجاعي داشته با شند استفاده مي شود اين فواصل نبايد با مصالح بناي يا ملات پرگردد.

    (تو طول ساختمان باشه میشه درزانبساط اگه بین دوتا ساختمان مجاور باشه میشه درز انقطاع)

    در مورد درز انقطاع شما باید حتمآ مقدار 1 درصد ارتفاعساختمان را رعایت کنید. البته این یک درصد در هر تراز با توجه به ارتفاع همان ترازباید رعایت گردد. با توجه به آنکه معمولآ ستونها در طبقات بالاتر باریکتر از ستوندر طبقات پایینتر است، پس عملآ در طبقات بالا که به درز اتقطاع بیشتری نیاز استفضای بیشتری نیز موجود است و عملآ با رعایت درز انقطاع در طبقات پایین در طبقاتبالاتر نیز درز انقطاع نیز رعایت میگردد
    توجه کنید نیروهایی که ما با توجهبه ضوابط آیین نامه 2800 محاسبه مینماییم با نیروهایی که در واقع به سازه اعمالمیشود بسیار تفاوت دارد و این نیروها بسیار کمتر از مقادیر واقعی است. در عوض بانیروهای کاهش یافته دیگر به سازه در طراحی اجازه ورود به محدوده پلاستیک رانمیدهیم. تغییر مکانهایی که با نیروهای کاهش یافته محاسبه میشوند به تغییر مکانهایطرح معروفند و تغییر مکانهای ناشی از نیروهای واقعی وارد بر سازه ، تغییر مکانهایواقعی نامیده میشوند. تغییر مکان طرح به راحتی همانند بقیه تغییر مکانها در etabs مشاهده میشود. برای تغییر مکانهای واقعی تغییر مکانهای طرح را در ضریب 0.7R ضربمیکنیم
    برابر نسبت تغییر شکل نسبی طبقه به ارتفاع نسبی طبقه است.
    مقادیر مجاز drift بر اساس بند 2-5-4 آیین نامه محاسبه میشود.

    درز انقطاع برای ساختمانهایی با بیش از دو سقف یا 8 متر ارتفاع از تراز یا حداقلh 005/. از زمین مجاور می باشد. h/100 پایه
    مثال: ساختمانی در منطقه با تراکم متوسط، به ابعاد 8*20 جنوبی در مجاورت همسایه های شرقی و غربی واقع شده است. در صورتی که مالک درخواست ارتفاع 18 متر از تراز کف خیابان را دارد، مطلوبست محاسبه درز انقطاع؟
    جواب: 18=۱۸/۱۰۰ عرض درز انقطاع 18 سانتیمتر می باشد. که نهایتاً عرض خالص بنا ۷۸۲ سانتیمتر می باشد. ۷۸۲= 18-800
    پس بین اضلاع شرقی و غربی بایستی 18 سانتیمتر درز انقطاع تعبیه گردد. که با توجه به 005/. سهم زمین، بایستی 9 سانتیمتر در هریک از اضلاع شرقی و غربی با مرز زمین مجاور درز تعبیه نماید. 9=18*005/.
    البته این ضوابط برای ساختمانهایی تا حداکثر 8 طبقه حاکم می باشد
    حال سوالی که ممکن است مطح شود این است که آیا در درز انبساط درز از روی پی می خورد یا خود پی ها هم از هم جدا هستند

    حداقل عرض درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر 100/1 ارتفاع آن تراز از روي شالوده مي‏باشد . اين فاصله را مي‏توان در محلهاي لازم با مصالح كم مقاومت كه در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آساني خرد مي‏شوند پر نمود

    در صورتی كه در نقشه های معماری درز انقطاع در ستون گذاری ستونهای كناری رعایت نشدهباشد برای جلوگیری از مشكلات اجراییحتماًباید با توجه بهسایت پلان و مراجعهبهبند 1-6-3 آیین نامه 2800 ویرایش سومدرز انقطاع رامحاسبه و نقشه های معماری را تصحیح كرد.


    در بند 1-6-3 در معرفي ميزان درز انقطاع لازم براي ساختمانهاي با اهميت زياد و خيلي زياد و زياد در ساختمانهاي با هشت طبقه يا بيشتر ذکر شده است: « هر يک از ساختمانهاي مجاور يکديگر، ملزم به رعايت فاصله اي معادل حاصلضرب 0.5R در تغييرمکان جانبي نسبي طرح آن ساختمان در هر طبقه ميباشند.»
    به طور کلی، هدف از تعبيه درز انقطاع در ساختمانها، جلوگيري از برخورد ساختمانهاي مجاور با يکديگر و تشديد خسارات ميباشد. بر اين اساس فاصله بين ساختمانهاي مجاور در هر طبقه نبايد از مجموع حداکثر تغيير مکان واقعي طرح دو ساختمان در ارتفاع مورد نظر بيشتر گردد. پس بايد در بند مورد نظر آيين نامه به جاي « تغيير مکان جانبي نسبي طرح» کلمه نسبي حذف شده و « تغيير مکان جانبي طرح» جايگزين شود. قابل ذکر است که در ويرايش قبلي آيين نامه اين اشکال وجود نداشت و در ويرايش جديد آيين نامه اين اشکال به وجود آمده است

  2. #2
    Junior Member sadrapol آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    نوشته ها
    1
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    درز انبساط و درز انقطاع - لرزه گیرو ضربه گیر زیر سری پل،نئوپرن پل و ساختمان ها

    شرکت مهندسی مبتکران صنعت صدراپل :

    • مقدمه :
    شرکت مهندسی مبتکران صنعت صدراپل با هدف دستیابی به تکنولوژی طراحی٬ ساخت و تولید انواع قطعات لاستیکی خاص در داخل کشور٬ جلوگیری از خروج ارز و همچنین تشویق شرمایه گذاری در صنایع داخلی٬ با بهره گیری از توان تخصصی مهندسان و محققان به منظور ایجاد ارتباط عمیق میان صنعت و دانشگاه در سال 1388 تاسیس شد.
    این شرکت با استفاده از استاندارد های بین اللملی و بکارگیری سیستم های مدیریت و کیفیت در زمینه های مختلف از جمله سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 و ISO/TS 16949:2008 تسهیلات لازم در راه رسیدن به اهداف خود فراهم آورده است.

    • واحد تحقیق و توسعه (R&D) و واحد مهندسی + واحد آزمایشگاه :
    واحد مهندسی و تحقیق و توسعه (R&D) شرکت مبتکران صنعت صدراپل همواره کوشیده است از وجود مهندسین متخصص در رشته های مختلف شیمی٬ پلیمر٬ عمران٬ مکانیک و ... بهره گیرد و با استفاده از روش مهندسی معکوس توانسته کلیه مراحل طراحی و ساخت قالب٬ طراحی فرمولاسیون کامپاند٬ تولید قطعات لاستیکی در این واحد صنعتی به صورت مستقل انجام دهد.
    بدیهی است این شرکت از وجود یک واحد آزمایشگاهی مجهز و مدرن جهت انجام انوع تست های مربوط به لاستیک بهره گیرد که با توجه به توانمندی های تحقیقاتی و آزمایشگاهی موفق گردیده محصولات خود را با بالاترین سطح کیفیتی تولید و عرضه نماید.
    بستهای درز انبساط (اتصالات انبساطی) :
    بستهای درز انبساطی در پل به منظور جلوگیری از ایجاد انقطاع و حفظ پیوستگی در سطح پل ها نصب می گردند که به لحاظ ایمنی باید دارای ویژگی های خاصی از جمله قابلیت جابجایی ، کشسانی بالا و همچنین مقاومت در برابر ضربه، سرما و گرما و ... را دارا باشند. بستهای درز انبساطی به دلیل حرکات مداوم در محل ژوئن ها ، که بر اثر عوامل متعددی به وجود می آیند ، از نقش ویژه ای برخوردار بوده و عملکرد مکانیکی صحیح آنها، متضمن دوام و طول عمر سازه می باشد .
    اتصالات درز انبساطی ساخت شرکت مبتکران صنعت صدراپل علاوه بر تحمل ضربه های مداوم ٬ ضد سایش بودن ٬ ضد آب بودن٬ قابلیت کارکرد بدون صدا ٬ مقاومت خوب در برابر لغزش خودروها ٬ جذب حرکات برروی عرشه پل ها ٬ و ... همچنین می توانند این حرکات را در جهت های مختلف و بدون هیچ محدودیتی تحمل کنند.
    درز انبساط ها٬ خط جدایش قطعات پلها را به یکدیگرمتصل نموده و قابلیت بالای جذب تحرکات ناشی از تغییر وضعیت در جهت های مختلف را دارا می باشند. ورق فولادی بکار برده شده در لاستیک در مقابل عوامل جوی فرسودگی ندارد، مقاوم بوده و عامل اتصال و پوشش دهنده فاصله بین قسمت های فوقانی پل می باشد.
    درز انبساط های تولیدی این شرکت معمولا در قطعاتی بطول 1 الی 1.5 متر تولید شده که از جنس فولاد مقاوم Fe430 یا Fe360 (طبق استاندارد EN 10025) و لاستیک مخصوص جهت مقاومت در برابر سایش٬ اشعه خورشید٬ عوامل محیطی٬ روغن٬ نمک و شن و پیری (Aging) ساخته می شوند و به وسیله نوعی چسب مخصوص و اتصال کام و زبانه بهم متصل می گردند.با نصب این محصول می توان نیروی افقی ناشی از ترمز گرفتن وسایل نقلیه و مقاومت لاستیک در مقابل عوامل محیطی (انقباض٬ جریان٬ تغییرات دمایی و ...) را از طریق اصطکاک بین لاستیک و بتن منتقل نمود. اتصالات درز انبساط قابلیت فراوانی در تطبیق با حرکت های افقی (رانشی و کششی) و تغییرات ارتفاع (فشار سطح) را دارند که این ویژگی دارای اهمیت فراوانی در تحرکات افقی ناشی از تغییر وضعیت حرکت و بارگیری می باشد.
    این اتصالات بر روی یک زیر سازی فلزی سوار می شوند٬ اتصلاتی که با تحرک بیشتر همراه باشند معمولا دارای چهار شیار هستند که برای جلوگیری از عدم چسبندگی در هنگام فشار انقباض ناشی از محیط٬ آبکاری می شوند و بدین ترتیب چسبندگی عناصر سازنده محصول به ساختار اصلی تضمین می گردد.
    تمامی درز انبساط های تولیدی این شرکت تحت لیسانس شرکت AGOM ایتالیا بوده که با رعایت کلیه ضوابط استانداردهای بین اللملی و روز دنیا تولید می گردند که بار چرخ ها ، فشار ترمزها و سایر فشارهای جانبی در طراحی آن ها مد نظر قرار گرفته است که برای کیفیت بهتر و رضایت بیشتر مشتریان، تمامی درز انبساط ها دارای دوره تضمین و گارانتی 36 ماهه می باشند.
    کارشناسان مجرب این سازمان با داشتن تجربه های مفید و کار آمد٬ مشاورانی صاحب نظر و قابل اطمینان در زمینه انتخاب نوع درز انبساط مورد نیاز مشتریان می باشند. تجهیزات سخت افزاری و توانمندی نرم افزاری این مجموعه صنعتی٬ این امکان را فراهم ساخته که درز انبساط های تولیدی خارج از لیست مذکور، که نوع آنها از طرف مشتری ارسال می گردد٬ در اسرع وقت تولید و تحویل داده شوند. این شرکت با هدف٬ شناسایی معایب و کاستی های قطعات تولیدی در سطح جهان٬ ضمن انجام چندین پروژه اجرایی در این خصوص به نتایج منحصر به فردی دست پیدا کرده که یافته های مذکور این مجموعه را به سمت تولید محصولی با کیفیت بسیار بالاتر از نمونه های مشابه خارجی هدایت نموده است.

    مشخصات درز انبساط های تولیدی شرکت مبتکران صنعت صدراپل
    سه نوع درز انبساط با ویژگی های مشابه وجود دارند :
    1- درز انبساط نوع AW
    2- درز انبساط نوع T
    3- درز انبساط نوع S
    درز انبساط های تولیدی این شرکت عمدتا بر اساس استاندارد های شرکت هایAGOM , ALGAFLEX , SHW بوده که دارای مشخصات ذیل در ابعاد و اندازه های مختلف می باشند . در جداول زیر مشخصات این محصولات آمده است :

    بالشتک های الاستمری (نئوپرن) :
    نیروهای مکانیکی شامل بارهای افقی٬ عمودی و چرخش حول محورهای مختلف (گشتاور) و همچنین تغییر شکل همزمان وارده بر یک سازه در ترکیب با تنش های ناشی از انقباض و انبساط مصالح سازه٬ درجه حرارت٬ خزش و حرکات پیچیده در ساختار سازه می شود . به منظور جلوگیری و کنترل این حرکات ها به گونه ایی که منجر به تغییر شکل و تنش های ناخواسته نشود از این گونه بالشتک های الاستمری استفاده می گردد.
    مزایای استفاده از بالشتک های الاستمری (نئوپرن) :
    -به عنوان لرزه گیر در سازه جهت دفع ارتعاشات وارده بر عرشه سازه
    -به عنوان ضربه گیر در سازه جهت دمپ کردن ضربه هاب احتمالی وارده لر سازه
    -تحمل و نگهداری بارهای افقی و عمودی (رنج نیروهای عمودی وارده بین 100 KN تا 1200 KN)
    -قابلیت انعطاف در یک زمان در دو جهت مختلف
    -پراکنده نمودن و عبور فشارهای وارده بر سازه
    -تحمل همزمان تاب در سه محور مختلف
    -چرخش حول محورهای مختلف و تغییر شکل همزمان
    -افزایش قابل توجه عمر سازه و کاهش هزینه های تعمیر و ساخت مجدد سازه
    -اقتصادی و در دسترس بودن
    -کیفیت و عمر طولانی حتی در شریط سخت جوی

    کاربرد بالشتک های الاستمری (نئوپرن):
    -انواع پل ها و ساختمان ها
    -انواع سازه های بتنی و فولادی
    -ورزشگاه ها و سالن های ورزشی
    -ماشین آلات دینامیکی از قبیل انواع ماشین های فوق سنگین و پرس ها
    -تانکرها و سیلو ها
    -موزه ها ٬ سالن های نمایشگاهی ٬ کتابخانه ها ٬
    به طور کلی 4 نوع بالشتک الاستمری (نئوپرن) -- :
    1- بالشتک الاستمری مسلح (لاستیک+صفحات فلزی داخلی)
    2- بالشتک الاستمری ضد لغزش (Sliding Bearing) (لاستیک+ صفحات فلزی داخلی+ صفحات مهار کننده خارجی)
    3- بالشتک الاستمری ضد اصطکاک و ضد لغزش (PTFE Bearing) (لاستیک+ صفحات فلزی داخلی+ تفلون + صفحات مهار کننده خارجی)
    4- بالشتک الاستمری غیر مسلح (دمپر پد ٬ دامپر) (Damper Pad Bearing)
    که این شرکت قادر به ساخت کلیه بالشتک های الاستمری (نئوپرن) فوق بوده که برای طراحی و تولید٬ از استاندارد های بین اللملی و مرجعی چون ذیل استفاده می کند.
    شرکت مبتکران صنعت صدراپل برای طراحی و تولید انواع بالشتک های الاستمری بر اساس استانداردهای زیر تعریف شده است :
    -EN 1337 - BS 5400
    -DIN 4141 - AASHTO M251
    -ASTM D4014 - ISO 6446

    این شرکت اولین شرکت ایرانی بوده که در زمینه طراحی و تولید انواع بالشتک های الاستمری (نئوپرن) از استاندارد EN 1337-3 پیروی می کند که این استاندرد جدیدترین و به روزترین استاندارد اروپا بوده که شرکت های بزرگی همچون شرکت STRONGHOLD , GUMBA GMBH طراحی و تولید را بر این اساس انجام می دهد.
    نئوپرن های تولیدی این شرکت برای ارائه کیفیت بیشتر (بهتر) این محصول به مشتریان خود٬ این محصول را در پژوهشگاه ها و آزمایشگاه های معتبر و آکرودیته ای همچون دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران (پلی تکنیک)٬ مرکز پژوهشگاه متالوژی رازی و پژوهشگاه صنعت نفت و .... مورد انجام آزمایش های مختلفی در همین رابطه قرار گرفته که نتایج مثبت و کیفیت ساخت آن ها توسط مراجع ذی صلاح ٬ مهندسین مشاور مربوطه و کارشناسان این رشته تائید گردیده است .
    تمامی محصولات تولیدی این بخش دارای دوره تضمین . گارانتی 60 ماهه بوده که در حال حاضر این قطعات در پروژه های عمرانی و صنعتی کشور تا کنون استفاده شده است .
    برخی از پروژه هایی که از نئوپرن های تولیدی این شرکت استفاه گردیده است :


    http://www.sadrapol.com
    info@sadrapol.com
    Sadrapol Engineering Company

    0098-311-3249007
    0098-311-3249008

    Elastomer Bridge Bearing, Expansion Joint Bridge, Marine Fenders, Bollard, Damper Pad Rubber , Marine AirBag, Ball Mill Liner , Lifter Bar & Shell Plate, Head Plate, Rubber Ring, Roll Covering, Rubber Lining, OMega Seal, Packing, O-ring- Waterstop, Car stopper Fender, Rubber Rail Pad, Pig Polyurethane , Rubber Plate, Rubber Sheets,all Rubber Products.


+ پاسخ به موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید